Voor deze avond stuur je je foto van tevoren zijn op (uiterlijk vrijdagavond 18.00 uur) naar het secretariaat. Het secretariaat stuurt vervolgens op zaterdag of zondag een foto van een ander lid terug. Daarbij wordt niet vermeld door wie de foto gemaakt is. Ook stuurt het secretariaat alle foto’s door naar de avondleider/presentator van die avond; die maakt er een PowerPoint presentatie van en leidt de bespreking.
De teruggestuurde foto wordt op de avond gepresenteerd op het grootbeeld TV-scherm (zie ook Beelden presenteren) en besproken door de ontvanger van de foto. Daarbij wordt vooral gelet op de inhoud en compositie. Het beeld wordt besproken en geanalyseerd.
Aan het eind van de avond wordt een dia getoond met daarop in het klein alle foto’s van die avond. Deze zogenaamde nominatie-dia bevat twee delen; een deel met foto’s uit groep A en een deel met foto’s uit groep B. Iedereen kan nu op papier een stem uitbrengen *:

  • minimaal één stem
  • maximaal drie stemmen
  • minimaal één stem in groep A is (bij minimaal drie foto’s in groep A)
  • meerdere stemmen in groep A mag.
  • geen, één of twee stemmen in groep B.

De stemmen bepalen welke foto’s genomineerd kunnen worden. Daarna worden foto’s aan de hand van de getelde stemmen genomineerd. Dit betekent dat foto’s met voldoende stemmen kans maken op selectie voor tentoonstellingen en/of voor opname in het jaarboek. De richtlijnen voor het nomineren vind je hier. Na het nomineren wordt kort nabesproken waarbij bekend wordt gemaakt wie de makers van de foto’s zijn. Soms worden alternatieve uitwerkingen van de foto getoond.

* Zie ook nomineren in groep A en B.